Stoneridge Smart2 - älykäs ajopiirturi

Vuoden 2025 alusta lähtien kansainvälisessä liikenteessä saa liikennöidä vain älypiirturilla ja 18.8.2025 lähtien vain älypiirturin 2. versiolla (1Cv2).

Useiden ulkomaan ajoja harjoittavien liikennöitsijöiden täytyy siis jälkiasentaa uusia ajopiirtureita suhteellisen uuteenkin kalustoon.

Ajopiirtureiden saatavuus vaihtelee ja ajopiirturikorjaamot tulevat näillä näkymin ruuhkautumaan vuoden loppupuolella. Päivitä siis ulkomaanajossa olevat kuorma-autosi ajopiirturit ajoissa!

 

Meiltä saat 2. version älypiirturin hankittua huomattavasti edullisemmin kuin merkkiliikkeestä ja isompien kalustomäärien ajopiirturit tullaan vaihtamaan asiakkaan luokse ympäri Suomen!

 

Ajopiirturi hankittavissa myös Siemens tai Grenke leasingrahoituksella sekä MRO-osamaksulla.

1Cv2 ajopiirturin jälkiasennus

1Cv2 ajopiirturin jälkiasennukseen tarvittavat tuotteet riippuu siitä, mikä ajopiirturi ja anturi ajoneuvossa on asennettuna tällä hetkellä.

 

Yleisimmin ajoneuvoon täytyy vaihtaa ajopiirturin lisäksi anturi sekä asentaa DSRC-moduuli. Käytämme aina Lesikar älypiirturianturia, joka voidaan parittaa uudelleen esim. ajopiirturin vikatilanteessa. Vertailun vuoksi, VDO:n Kitas anturia ei voida käyttää tai parittaa uudelleen. 

 

Olemme yksi Suomen ainoita piirturikorjaamoita, jotka suorittavat ajopiirturien kalibrointeja ja asennuksia asiakkaiden luona, myös iltaisin ja viikonloppuisin!

Tietoa ajopiirtureista ja tulevista muutoksista

Kuljettajien ajo- ja lepoaikoja on valvottu Suomessa vuodesta 1978. Kiekkopiirtureista siirryttiin digitaalisiin ajopiirtureihin vuonna 2006. Ensimmäinen versio "älykkäästä" ajopiirturista tuli vuonna 2019 ja seuraava 2. version älypiirturi vaaditaan 21.08.2023 jälkeen ensirekisteröitävissä kuorma-autoissa. Älypiirturin 2. versiota kutsutaan myös Smart2 tai 1Cv2 nimillä.

 

Miksi uudet älypiirturit 2023?

 

Teknologinen kehitys mahdollistaa tehokkaamman viranomaisvalvonnan, jolla parannetaan reiluja kilpailuolosuhteita ja liikenneturvallisuutta. Tähän asti tienvarsitarkastukset on tehty pistokokeina, joissa myös vastuulliset liikenteenharjoittajat joutuvat liian usein turhan tarkastuksen piiriin.

Vuonna 2019 markkinoille tulleita älypiirtureita voidaan valvoa ns. lyhyen kantaman viestinvälityksellä eli tarkastuspisteen ohi kulkevista ajoneuvoista voidaan lukea tiedot etänä ja valita pistokokeisiin vain manipulointiin viittaavat tapaukset.

Manipuloinnin lisäksi etätarkastuksissa halutaan jatkossa valvoa tehokkaammin kabotaasia ja tämä vaatii uusia ominaisuuksia älypiirtureihin.

 

Mitä uutta?

  1. Uudet älypiirturit pystyvät tallentamaan rajanylitysten sijainnin ja ajan automaattisesti.
  2. Kabotaasivalvonnan takia kuljettajien pitää jatkossa kirjata piirturille aina, kun ajoneuvoa lastataan tai puretaan. Myös lastaus- ja purkukirjauksien yhteydessä tallennetaan ajoneuvon paikkatieto.
  3. Etänä ei ole aiemmin voinut lukea ajo- ja lepoaikarikkeitä, mutta 1Cv2 piirtureista saadaan jatkossa tiedot ylittyneiden ajoaikojen osalta (yhtäjaksoinen, vuorokautinen, viikoittainen ja 2 viikon ajoaika). Lisäksi etäyhteydellä voidaan jatkossa lukea ajoneuvon mittaushetken nopeus, kellonaika ja edellisen paikannuksen ajankohta.
  4. Piirtureiden ohjelmisto muuttuu päivitettäväksi, joten piirtureiden uudet ominaisuudet saadaan tulevaisuudessa käyttöön ohjelmistopäivityksillä.

 

Päivämäärät toisen sukupolven älypiirtureiden käyttöönottoon:

 

21. elokuuta, 2023

Toisen sukupolven älypiirturit on asennettava kaikkiin ensirekisteröitäviin kansainvälisesti liikennöiviin ajoneuvoihin, joiden sallittu paino ylittää 3,5 tonnia.

 

31. joulukuuta, 2024

Toisen sukupolven älypiirturit on asennettava kaikkiin kansainvälisesti liikennöiviin ajoneuvoihin, joiden sallittu paino ylittää 3,5 tonnia, ja joissa on analoginen tai digitaalinen ajopiirturi. 

 

21. elokuuta, 2025

Kaikkiin kansainvälisesti liikennöiviin ajoneuvoihin, joissa on 1. version älypiirturi on asennettava tilalle toisen sukupolven älypiirturi.

 

1. heinäkuuta, 2026

Kaikkiin kansainvälisessä tai kabotaasiliikenteessä käytettäviin uusiin, yli 2,5 tonnia painaviin ajoneuvoihin on asennettava version 2. älypiirturi. 

Alla on listattu hankinta-argumentit Stoneridgen SE5000 digipiirturin uusimman version eli 8.1. (Smart 2, 1Cv2) osalta loppukäyttäjiä varten. Lähinnä vertailua on tehty toiseen päämerkkiin eli VDO:n vastaavaan 4.1. versioon nähden.

  • Ylivoimaisesti tärkein ero näiden kahden piirturimerkin välillä tulee siinä kuinka ne tallentavat rajanylityksen yhteydessä sijainnin kuljettajakorteille. Tällä on iso merkitys niissä ajoneuvoissa, joita käytetään paljon kansainvälisessä liikenteessä ja rajanylityksiä tulisi useita.
  • Stoneridgen 8.1. versiossa on ominaisuus ”Automatic border crossing detection” ja mikäli oletuksena päällä oleva asetus on käytössä, niin piirturi osaa automaattisesti kirjata KAIKILLE kuljettajakorteille uuden aloitusmaan siinä vaiheessa, kun ajoneuvolla ylitetään jäsenvaltion raja.
  • VDOn 4.1 versiossa on vastaava toiminto, mutta tieto tallentuu VAIN uudelle 1Cv2 kuljettajakortille, eli mikäli kuljettaja on saanut uuden kuljettajakortin 21.8.2023 jälkeen. Suurimmalla osalla kuljettajista on vielä pitkään käytössä vanhempia kuljettajakortteja ja tällaisella piirturilla kuljettajan pitää pysähtyä rajanylityksen jälkeen ja kirjata uusi aloitusmaa manuaalisesti piirturin valikkojen kautta, joka hidastaa huomattavasti piirturin käyttöä. Lisäksi on olemassa iso riski, että kirjaus jää tekemättä ja siitä syntyy rikekustannuksia niin kuljettajalle kuin yritykselle. 

  • Helppo manuaalinen ajo- ja lepoaikatietojen kirjaus kuljettajakortin syötön yhteydessä. Piirturi tarjoaa ”lepoa tähän hetkeen asti”, joten kuljettaja voi helposti kirjata viikko- ja vuorokausilevot kortille yhdellä painalluksella.
  • Selkeät suomenkieliset valikkoratkaisut ja mm. uudet kuorman lastaus- ja purkutoimintojen kirjaukset onnistuvat vähemmillä painalluksia kuin VDO:n vastaavassa piirturissa.
  • Selkeä ja helppolukuinen näyttö, jonka taustaväriä pystytään muuttamaan piirturin asetuksien kautta.
  • Monipuoliset asetukset kuljettajalle ja yritykselle. Käyttää pystyy esim. muuttamaan piirturin oletustoimitilaa siinä vaiheessa, kun virrat otetaan piirturista pois päältä. Kilpailijoiden piirtureissa tämä toimenpide kuten moni muukin vaatii aina korjaamokäyntiä. Stoneridgen piirturissa käyttäjä pystyy tekemään enemmän asioista yritystilassa eli yrityskortti syötettynä piirturiin.

  • Stoneridgen digipiirtureissa on sisäinen akku, joka pitää piirturin elossa myös virrattomana eli piirtureita voi säilöä pitkiä aikoja seisonnassa tai varastossa ilman vaaraa piirturin hajoamisesta. Kilpailijoiden piirtureissa on erilliset paristot, jotka pitää vaihtaa 2 vuoden välein aiheuttaen samalla mahdollisia lisäkustannuksia huoltojen yhteydessä.

Lähetä tarjouspyyntö ajopiirturin vaihdosta:

Lähetä meille tarjousta varten yhteystietosi, niin voimme tehdä tarkemman tarjouksen piirtureiden vaihdoista ajoneuvoihisi. Kaikki jakamasi tiedot ovat luottamuksellisia ja pidämme huolen yksityisyydestäsi.